FEATURED Over play

Συχνά λάθη στα προγράμματα ενδυνάμωσης

BLOCK OUT

με τον Βασίλη Γεδεών

1.ΕΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΟΛΗ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ

Σχεδιάζοντας ένα πρόγραμμα, πρέπει να δούμε τις ανάγκες ενός αθλητή, την ηλικία και το ιστορικό τραυματισμών.
Η ομάδα, απαρτίζεται από παίκτες που παίζουν σε διαφορετικές θέσεις και έχουν και σημαντικές διαφορές στη σωματοδομή τους.

Είναι λογικό ένα center της ομάδας να χρειάζεται διαφορετική προπόνηση από ένα guard.
Παρ’όλα αυτά, είναι πολύ συνηθισμένο να υπάρχει ένα πρόγραμμα ενδυνάμωσης για όλους τους αθλητές της ομάδας.
Όπως είναι φυσιολογικό, υπάρχει μια μικρή βελτίωση στην αρχή και στη συνέχεια η πρόοδος είναι ελάχιστη.
Είναι σημαντικό να υπάρχει εξατομίκευση στη σχεδίαση των προγραμμάτων μυϊκής ενδυνάμωσης-δηλαδή στην προσαρμογή των ασκήσεων στο συγκεκριμένο αθλητή.
 
2. ΓΡΗΓΟΡΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ
Η βελτίωση της αθλητικής ικανότητας-η μυϊκή ενδυνάμωση, αποτελεί μακροχρόνια διαδικασία.
Οι περισσότεροι παίκτες όπως και αρκετοί προπονητές βιάζονται να έχουν αποτελέσματα γρήγορα.
Έτσι, στην αρχή του προγράμματος, χρησιμοποιούνται αντιστάσεις χαμηλής έντασης, στη συνέχεια αυξάνονται απότομα τα κιλά, οι επαναλήψεις και η δυσκολία των ασκήσεων, ξεχνώντας ένα βασικό κανόνα, ότι στην προσπάθεια να σηκώσουμε πολλά κιλά, γίνεται λάθος στην τεχνική με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο κίνδυνος τραυματισμού.
Βασικός κανόνας! Η προοδευτική επιβάρυνση ανάλογα με το επίπεδο και τις ανάγκες του αθλητή!
 
3. ΤΟ ΙΔΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΕΧΕΙΑ
Τα προγράμματα ενδυνάμωσης πρέπει να προσαρμόζονται κάθε 3-4 εβδομάδες.
Πολλές ομάδες εφαρμόζουν ένα-στην καλύτερη περίπτωση- δυο προγράμματα το χρόνο, ένα για την προετοιμασία και ένα για την αγωνιστική περίοδο.
Κατά αυτό τον τρόπο δεν υπάρχει βελτίωση, αφού το σώμα δέχεται συνέχεια την ίδια επιβάρυνση.
Και εδώ, ο κίνδυνος τραυματισμού αυξάνεται, εφόσον επιβαρύνονται διαρκώς οι ίδιες αρθρώσεις και μύες,
Η συχνή προσαρμογή των προγραμμάτων δύναμης και φυσικής κατάστασης στις ανάγκες των αθλητών, είναι βασική προϋπόθεση για τη συνεχή βελτίωση και τη μείωση της πιθανότητας τραυματισμού.
 
4. ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
   Είναι ευκολότερο από ποτέ για οποιονδήποτε με έναν υπολογιστή ή ακόμα και κινητό τηλέφωνο να βρει ασκήσεις και  προγράμματα ενδυνάμωσης στο διαδίκτυο. Πραγματικά, ο όγκος  των πληροφοριών που είναι διαθέσιμος στον καθένα είναι εντυπωσιακός. Δεν πρέπει όμως να μπερδεύουμε την πληροφορία με την γνώση. Η γνώση απαιτεί κατανόηση και η κατανόηση θα οδηγήσει στην σωστή εφαρμογή αυτών των πληροφοριών προς όφελος των αθλητών. Επίσης, τονίσαμε την ανάγκη να είναι τα προγράμματα μυϊκής ενδυνάμωσης και αθλητικής βελτίωσης γενικότερα αυστηρά εξατομικευμένα. Να είναι προσαρμοσμένα στις ανάγκες και τις απαιτήσεις του κάθε αθλητή ή αθλήτριας ξεχωριστά. Σε αυτήν την φιλοσοφία δεν ταιριάζει η αντιγραφή προγραμμάτων άλλων αθλητών ή προπονητών.
Είναι τεράστιο λάθος  να αντιγράφουμε προγράμματα επιτυχημένων αθλητών και να τα εφαρμόζουμε σε παιδιά. Το πρόγραμμα του Στεφ Κάρρυ που κατεβάσαμε από το YouTube σίγουρα δεν είναι κατάλληλο για την εφηβική- παιδική ομάδα μας!
5. ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΒΛΕΨΗ
Δεν είναι δυνατόν να αφήνουμε τους αθλητές να εκτελούν ασκήσεις με βάρη, άλματα και άλλες επιβαρυντικές για το μυοσκελετικό σύστημα
προπονήσεις,χωρίς την παρακολούθηση από κάποιον ειδικό( καθηγητή φυσικής αγωγής).
Ο κίνδυνος τραυματισμού αυξάνεται όταν δεν υπάρχει η σωστή διδασκαλία της άσκησης και η ουσιαστική καθοδήγηση.
Από τη στιγμή που επιλέγει η ομάδα – ο προπονητής να ακολουθήσουν οι παίκτες του ένα πρόγραμμα ενδυνάμωσης,
πρέπει να προβλεφθεί το ποιος θα το διδάξει και ποιος θα είναι υπεύθυνος για την επίβλεψη και τη σωστή εφαρμογή του προγράμματος.

Σχετικά άρθρα

Πρωτάθλημα Εφηβων: Βαθμολογίες & σκόρερς (1η αγωνιστική-20/9)

pannikolaou

Πρωτάθλημα Παίδων: Βαθμολογίες & σκόρερς (1η αγωνιστική 19-20/9)

pannikolaou

ΕΦΗΒΩΝ Β’ ΟΜΙΛΟΣ: ΑΕΕΠ Χαλκίδας-ΑΓΕ Χαλκίδας 67-61

pannikolaou